Etapp II av ombyggnaden av Olvägen
 
Till starten längst ner på sidan        Till del I av historien
 
Här har vi kommit två veckor in i november och asfalten har börjat komma på.

 

Några dagar senare och ytterligare bärlager är på plats.
 
Var den nya vägbanan ska ligga börjar kunna anas.

 

I början av november och den gamla asfalten rivs upp
 
Slutet av oktober 2011 och arbetet med vägen fortsätter.

 

Arbetet började så smått innanför staketet till vänster i bild
 
Olvägen har tillfälligt stängts av för trafik vid Storgatan

 

Äntligen har den efterlängtade andra delen av ombyggnaden av Olvägen kommit igång, på mer än ett år har inget hänt med fortsättningen.
Här är Olvägen vid korsningen med Storgatan.

 

Efter säkert 10-15 år av olika förslag, klagomål och påstötningar till våra politiker så kom hösten 2009 äntligen arbetet med en ny förbifart igång.
Så när äntligen alla dessa tunga lastbilstransporter av allt timmer från Sveriges största timmerupplag i Byholma hade avslutats så började man bygga det som vi alla trodde skulle bli en efterlängtad förbifart.
Men så blev inte fallet, det blev bara en halvmesyr, vägbygget slutade halvvägs vid gamla Olvägen som lämnades orörd. Trafikverket ville därmed inte göra detta till huvudled och därmed skyltades det inte om, utan vägen gick officiellt fortfarande rakt genom samhället.
Politikerna som närvarade vid invigningen lovordade sitt vägbygge och kunde inte låta bli att försöka överrösta varandra om att det var just deras parti som kommit med detta utmärkta förslag att bygga ny väg utanför Vislanda. Men av detta ståtliga projekt blev det inte så stort synligt resultat, mycket av den tunga trafiken som skramlande fått husen att skaka när gatubrunnar och andra ojämnheter passerades fortsatte som om ingenting hade hänt raka vägen genom samhället.

 

 

 

Senast uppdaterad november 2011